Digitaalinen markkinointi – loistava markkinointitapa monille yrittäjille

0
941
Digitaalinen markkinointi – loistava markkinointitapa monille yrittäjille

Yrittäjänä tiedät varmastikin markkinoinnin olevan hyvinkin olennainen osa myynnin tekemistä. Vaikka tuotteesi olisi todella loistava, sinun on saatava se nähtäväksi asiakkaille tavalla tai toisella. Työskentelit sitten millä tahansa alalla, tämä saattaa nykyään olla varsin haastavaa, sillä kilpailu tuntuu olevan kovaa kaikilla aloilla.

Jos olet aloitteleva yrittäjä, on hyvin mahdollista, että myös firmasi markkinointi osuu sinun konnullesi. Tämä johtuu siitä, että oletettavasti kun aloitat uuden yrityksen, sinulla ei yksinkertaisesti ole tarvittavia finansseja erillisen markkinointijohtajan palkkaamiseen.

Vaikka markkinointi on hyvin monimuotoinen ala, ja se sisältää monia mahdollisuuksia, se voi olla haastava aloittaa, jos sinulla ei ole aiempaa kokemusta. Alla esittelemme miten voit aloittaa digitaalisen markkinoinnin mahdollisimman helposti.

Analysoi asiakaskuntaasi

Kun olet luonut tuotteesi tai palvelusi, sinulla on varmasti tiedossa, kenelle tuote on suunnattu. Tämä on yksi esimerkki sinun asiakaskunnastasi. Onkin hyvä idea aloittaa yhdellä asiakaskunnalla, ja voit sitten kasvattaa markkinointia muille asiakaskunnille ajan kanssa.

Voit analysoida asiakaskuntaasi monilla eri tavoilla. Yksi loistavista keinoista on haastatella erilaisia henkilöitä, jotka kuuluvat asiakaskuntaasi. Voit myös halutessasi luoda erilaisia kyselyitä, joita julkaiset asiakaskunnan käyttämissä ryhmissä sosiaalisessa mediassa. Voit myös halutessasi tutustua internetistä löytyviin valmisiin analyyseihin asiakaskunnastasi. Tällä tavalla voit esimerkiksi selvittää heidän tapansa käyttää sosiaalista mediaa, ja siten voit suunnata digitaalisen markkinoinnin juuri heille sopivaksi.

Valitse sinulle sopivin kanava markkinointiin

Kun olet selvittänyt mitä sosiaalista mediaa asiakaskuntasi käyttää mihinkin tarkoituksiin, voit tehdä päätöksen eri kanavien käytöstä. Tietenkin on hyvä idea olla aktiivinen kaikilla kanavilla.

Kuitenkin jos olet yksi henkilö yrityksessäsi, sinulla ei varmastikaan ole aikaa kaikkien kanavien jatkuvaan huoltoon. Keskity aluksi yhteen kanavaa, yrityksesi kasvaessa, voit myös kasvattaa siten luonnollisesti aktiivisuuttasi.