Vinkkejä verkkoyrityksen perustamiseen

0
1125
Vinkkejä verkkoyrityksen perustamiseen

Kukapa ei haaveilisi joskus oman verkkoyrityksen perustamisesta? Oman yrityksen perustaminen voi olla kutkuttavan jännittävä ajatus, joka vaatii tarkkaa strategiointia, energiaa, budjetointia, ideointia ja mielikuvitusta. Yrittäjyyden mukana tuleekin usein vapaus tehdä mitä ikinä mieleen tuleekaan. Yrittäjän ei tarvitse olla vastuussa päätöksistään kenellekään muulle kuin itselleen.

Nykyisin oman verkkofirman perustaminen käy varsin kätevästi, sillä omien verkkosivujen rakentaminen onnistuu helposti ja nopeasti asiaan omistautuneen ohjelman avulla. On kuitenkin monia pieniä juttuja, joihin uusien yrittäjien olisi kiinnitettävä huomiota ennen firman pystyttämistä ja toiminimen hankkimista.

Suunnittele tarkkaan, mitä myyt

Tarkka suunnittelu ja strategiointi on kaiken a ja o. Millaista palvelua haluat tarjota? Onko kyseessä kenties virtuaalisia palveluita, kuten esimerkiksi rekrypalveluita tai vaikkapa nettisivujen hakukoneoptimointia, tarjoava ja myyvä yritys?

Jos olet ensi kertaa liikenteessä, kannattaa sinun rajoittaa tarjoamiesi palveluiden määrää. Mitä yksinkertaisemmat sivut ja mitä selkeämpi palveluiden skaala, sitä helpompi asiakkaiden on löytää yrityksesi ja päättää, sopivatko yrityksesi tarjoamat palvelut heille ja haluavatko he käyttää yrityksesi palveluita.

Mieti, keitä asiakkaasi ovat

Asiakaskunnan määrittely on tärkeä osa onnistuneen bisnessuunnitelman kokoamista. Kun tiedät suunnilleen, minkä ikäisiä asiakkaasi ovat, millaisista asioista he pitävät, millaisia asioita he hakevat, ja mitkä ovat heidän tavoitteensa, osaat paremmin suunnitella yrityksesi brändin, visuaalisen ilmeen, värimaailman ja verkkosivut. Asiakkaiden määrittely on tärkeä osa verkkofirman perustamista, sillä sen avulla voit luoda sisältösi ja tuotteesi paremmin ja ohjata niitä kohti potentiaalisia ostajia. Jos esimerkiksi myyt käytettyjä kirjoja, ideaali asiakkaasi on kiinnostunut lukemisesta, kirjallisuudesta ja mahdollisesti ympäristöystävällisestä elämäntyylistä. Asiakkaat, jotka tykkäävät autoista ja etsivät autoa, eivät mitä luultavammin ole verkkokirjakauppasi ideaaleimpia asiakkaita.

Luo joukosta erottuva visuaalinen ilme ja kielellinen ilmaisu

Joukosta erottuvan visuaalisen ilmeen luominen on äärimmäisen tärkeää. Kun tiedät, millaisia asiakkasi ovat ja minkä ikäisiä he ovat, osaat paremmin suunnitella verkkosivujesi värimaailman, fontit, ja kuvat. Jos tavoitteenasi on tarjota vaikkapa rekrypalveluita verkossa tai kasinopelejä, ovat asiakkaasi mitä luultavimmin työikäisiä. Tämä tarkoittaa, että sisältö olisi räätälöitävä palvelemaan mahdollisimman monia erilaisia ihmisiä. Sivustojen olisi myös oltava luottamusta herättävät ja selkeät, jotta asiakkaasi löytäisivät helposti etsimänsä. Jos etsit kasinoa tai inspiraatiota, casino-uutiset.fi voi auttaa sinua löytämään juuri sinulle sopivan kasinon.

Mieti myös yrityksesi kielellistä ilmaisua. Ovatko asiakkaasi pääosin nuoria, vaiko kenties vanhemaa sukupolvea? Jos asiakkaasi ovat pääosin nuoria, voit leikitellä kielen kanssa ja käyttää eri slangisanoja. Jos asiakkaasi taas ovat vanhempia tai jos asiakaskuntaasi mahtuu asiakkaita vauvasta vaariin, olisi kielen hyvä olla mahdollisimman neutraalia ja selkeää. Kieli on myös avainasemassa, kun haluat herättää asiakkaidesi luottamuksen. Jos verkkosivusi vilisevät räikeitä kielioppivirheitä, asiakkaasi voivat jopa epäillä, että kyseessä on huijaus. Oikolukemalla verkkosivujesi tekstit voit myös varmistaa, että ilmaisusi on selkeää ja että verkkofirmasi tavoite tulee selkeästi esille sivujen kautta.

Panosta hakukoneoptimointiin

Ammattitaitoisesti tehty hakukoneoptimointi houkuttelee uusia asiakkaita puoleensa. Voit esimerkiksi syöttää yleisimpiä hakukoneiden poimimia sanoja eli keywordejä firmasi esittelysivuun, luoda ja kirjoittaa hakukoneoptimoituja blogipostauksia, ja ujuttaa avainsajoja sivustosi eri osoihin. Jos nettifirmasi myy vaikka lapsille suunnattuja vaatteita Suomessa, olisi verkkosivulla käytettävien keywordien oltava lasten vaatteisiin liittyviä suosituimpia hakusanoja.

Löydätte suosituimmat hakusanat yleensä avainsanoja hakevalla hakukoneella. Hakukoneoptimointi auttaa nostamaan sivustosi ja yrityksesi hakukonetulosten kärkisijoille. Tämä tarkoittaa, että jos asiakkaasi etsivät tarjoamiasi palveluita verkon hakukoneita käyttäen, on yrityksesi yksi ensimmäisistä sivuista, jotka asiakkaasi näkee. Tämä taas tarkoittaa, että asiakkaasi klikkaa yrityksesi linkkiä todennäköisemmin kuin jos linkki sijaitsisi vaikkapa hakukonetulosten viidennellä sivulla.